Raport privind starea invatamantului din Romania – 2011 – continuare

(nota: informatiile de mai jos sunt preluate din documentul “Raport privind starea invatamantului din Romania – 2011” elaborat de MECTS pentru anul scolar 2010/2011)

Prima parte aici

INVATAMANTUL PRIMAR SI GIMNAZIAL

In anul scolar 2010/2011, rata bruta de cuprindere in primar si gimnazial a inregistrat valoarea de 97,5%, pastrand tendinta descendenta din ultimii 5 ani.

Diferente imporante se constata pe medii de rezidenta, in defavoarea mediului rural. Astfel, in timp ce in mediul urban valoarea indicatorului a crescut din 2003 pana in prezent cu 2,8 puncte procentuale, in mediul rural rata a avut o tendinta constant descendenta, avand in prezent un minus de 7,3 p.p. fata de anul scolar 2003/2004. Discrepantele pe medii de rezidenta au crescut continuu, iar in anul scolar 2010/2011 s-a inregistrat cea mai mare diferenta: 15,5 puncte procentuale.

Rata de cuprindere in invatamantul primar la varsta de 6 ani: In anul scolar 2003/2004 s-a inregistrat o rata de 41% – indicatorul scazand puternic in fiecare an, astfel incat in anul 2010/2011 acesta a ajuns la 19% (tot mai putini parinti au ales sa isi inscrie copiii in clasa I la varsta de 6 ani).

Rata bruta de cuprindere in gimnaziu a scazut. Discrepantele intre rural si urban sunt semnificative, ajungand la 21,1 puncte procentuale.

O alta tendinta care trebuie semnalata in ultimii ani scolari, atat pentru invatamantul primar cat si gimnazial, este ponderea relativ ridicata a elevilor care depasesc varsta oficiala corespunzatoare nivelului respectiv. Aceasta se datoreaza debutului scolar intarziat dar si fenomenului repetentiei. Astfel, in anul scolar 2010/2011, proportia elevilor in varsta de peste 10 ani din invatamantul primar (din totalul acestora) reprezinta 4,1% iar a celor peste 14 ani din gimnaziu – 6%.

Rata de absolvire a clasei a VIII-a a inregistrat, la nivelul anului 2009/2010, o usoara scadere cu 2.7 p.p. fata de anul scolar anterior – ajungand la 89,1%.

Datele evidentiaza asadar ca aproape 11% dintre elevii de 14 ani nu au absolvit gimnaziul, cauzele fiind variate: debutul scolar intarziat, repetentie, abandon scolar, situatie scolara neincheiata.

Pentru intreaga perioada analizata, rata de absolvire a invatamantului gimnazial a inregistrat valori mai mici in mediul rural, comparativ cu cel urban. In anul scolar 2009/2010 diferenta pe medii de rezidenta a fost de 24 de puncte procentuale in favoarea mediului urban.

 

Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a

La evaluarea nationala de la finalul clasei a VIII-a din anul scolar 2009/2010, peste 40% dintre elevi au obtinut medii intre 5-7, situand astfel maximul curbei de distributie a notelor la un nivel relativ scazut. Doar 9,3% dintre elevi au obtinut medii intre 9 si 10, in timp ce 18,2 dintre elevi nu au reusit sa obtina medii peste 5.

evaluarea-nationala

INVATAMANTUL LICEAL SI PROFESIONAL

In anul scolar 2010/2011, rata de cuprindere scolara in invatamantul liceal si profesional a pastrat trendul ascendent inregistrat in anii anteriori, ajungand la 96,5%. Diferenta intre medii de rezidenta se mentine la un nivel important, fiind cu 28.4% puncte procentuale in favoarea mediului urban.

cuprindere-liceu

filiere-si-profiluri

Rata de tranzitie de la gimnaziu la liceu

(nota: indicatorul exprima numarul de elevi admisi in primul an de studii al invatamantului secundar superior intr-un anumit an scolar , ca raport procentual fata de numarul de elevi inscrisi in clasa a VIII-a din anul scolar anterior)

Rata de tranzitie de la invatamantul gimnazial la invatamantul liceal a inregistrat o tendinta ascendenta, ajungand la valoarea de 93% la nivelul anului scolar 2010/2011, in crestere usoara fata de anul anterior.

Pana in anul scolar 2009/2010 tendinta a fost aceea de crestere treptata a ratei de tranzitie la liceu, concomitent cu scaderea ratei de tranzitie catre invatamantul profesional.

Odata cu masura de crestere a cifrei de scolarizare in invatamantul liceal ca urmare a preluarii locurilor din cadrul SAM-urilor, situatia tranzitiei in invatamantul secundar superior s-a schimbat:

– a crescut semnificativ valoarea ratei de cuprindere la liceu, care a ajuns pana la valoarea de aproximativ 93% in ultimii doi ani scolari (de la 54,4% in anul scolar 2003/2004.

– incepand cu anul scolar 2009/2010 nu se mai poate vorbi de tranzitia la invatamantul profesional

tranzitie-liceu

Rata abandonului

In invatamantul liceal, rata abandonului scolar isi mentine tendinta descendenta ajungand in anul 2009/2010 la 2,2% – cea mai redusa valoare din ultimii 10 ani (indicatorul reprezinta diferenta dintre numarul elevilor inscrisi la inceputul anului scolar si cei aflati in evidenta la sfarsitul aceluiasi an scolar, exprimata ca raport procentual fata de numarul de elevi inscrisi la inceputul anului scolar).

abandon-liceu

Rata de absolvire a invatamantului liceal

Dupa o perioada de evolutie constant ascendenta in ultimii ani, la nivelul anului 2009/2010, ponderea tinerilor care finalizeaza liceul cu examenul de bacalaureat inregistreaza o scadere semnificativa de aproape 10 p.p. fata de anul anterior.

Trendul ascendent inregistrat in ultimii ani de rata de absolvire a invatamantului liceal cu examen de bacalaureat inregistreaza in anul 2009/2010 un moment de discontinuitate semnificativa, ajungand la 63,4% fata de 72,8% in anul scolar precedent.

rata-absolvire

promovabilitate-bac

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*