interviu markmedia.ro

Saptamana trecuta am avut o discutie foarte interesanta si prietenoasa cu doamna Mihaela Stoenescu de la markmedia.ro. Recunosc ca m-am lasat dusa de val si am vorbit… si am vorbit… cred ca cel putin 2 ore a durat interviul. Multumesc doamnei Stoenescu pentru rabdare si pentru ca a fost un partener de discutie fascinant.

Iata rezultatul:

Educatia Merita si pentru scolarul din Tufanu si pentru bursierul de la Harvard
13 Iulie 2009 – 19 Iulie 2009

Daca luam in considerare numele sonor al fondatorului sau si capitalul financiar pe care l-a alocat (7 milioane USD, anual), e lesne de inteles de ce Fundatia Dinu Patriciu are toate datele pentru titlul de cea mai puternica organizatie neguvernamentala din Romania. Daca analizam misiunea asumata de FDP (sprijinirea educatiei, in toate formele ei) si mai apoi formele concrete pe care le ia aceasta, putem vedea cu usurinta si valoarea beneficiului oferit: accesul la educatie pentru mii de tineri fara posibilitati materiale.
La o privire si mai atenta, devine clar ca nu doar tinerii in cauza au sansa de a-si cladi un viitor solid prin educatie, ci si societatea romaneasca, in ansamblul ei.

Sprijin pe termen lung pentru educatia tinerilor

MarkMedia.ro: In ce masura initiativa omului de afaceri Dinu Patriciu a aparut ca urmare a necesitatii de a „intoarce” comunitatii parte din bunastarea business-ului pe care l-a dezvoltatsi cat, pe de alta parte, ar putea fi trecut „in contul” dorintei fondatorului de a-si aduce contributia personala la cresterea nivelului educational al noilor generatii?

Tincuta Apateanu: In primul rand, trebuie spus ca motivatiile domnului Patriciu de a se implica in filantropie sunt multiple. As mentiona mai intai faptul ca domnul Patriciu a fost profesor la facultatea de arhitectura si de atunci a ramas personal foarte apropiat de domeniul educatiei. De-a lungul timpului – si ma refer la perioada premergatoare infiintarii fundatiei – domnia sa a sustinut foarte multi tineri prin burse pentru studii in strainatatate si, in plus, a sponsorizat tot felul de proiecte in domeniul educatiei. La un moment dat a aparut insa necesitatea ca aceste proiecte sa fie administrate de o fundatie, ca urmare a deciziei domnului Patriciu de a sprijini educatia tinerilor printr-un demers unitar, sustenabil si pe termen lung.

Aceasta fundatie reprezinta asadar implicarea personala a domnului Patriciu in comunitate si, in mod special, in sistemul educational din Romania.

Daca ne referim la Rompetrol, vorbim de un lucru separat, de implicarea acestei companii in viata comunitatii din care face parte. E un lucru cu totul diferit de activitatea Fundatiei Dinu Patriciu pentru ca in primul caz e vorba de initiative de CSR ale companiei Rompetrol, care sunt finantate din profitul acesteia.
In cazul nostru, vorbim de o initiativa personala a unui om, care este legata direct de apropierea domnului Patriciu sale de domeniul educatiei ca si de dorinta sa de a reinvesti in comunitate. Din cate stiu eu, si il cunosc de cativa ani pe domnul Patriciu, de vreo 9 ani, domnia sa si-a dorit sa sustina tinerii din mediul rural lipsiti de mijloace materiale, pentru ca acestia sunt cei care se lovesc in mod special cu bariere de acces la invatamantul de calitate (liceu sau universitate). Exista statistici care arata ca doar 2% din tinerii din mediul rural ajung la universitate.

Societatea civila din Romania are nevoie de vizibilitate

MarkMedia: Care este bugetul de care beneficiaza Fundatia Dinu Patriciu?

Tincuta Apateanu: Domnul Patriciu a alocat un buget considerabil fundatiei; este vorba de 7 milioane de dolari anual. Implicarea personala a domniei sale este reflectata foarte clar de modul de finantare a fundatiei. Vorbim de o finantare avand la baza un mecanism de endowment, un procedeu foarte obisnuit de finantare a fundatiilor in SUA, care consta in plasarea unei sume de bani intr-un fond de investitii si utilizarea dobanzii aferente pentru sustinerea financiara a proiectelor fundatiei. In cazul de fata, domnul Patriciu a plasat suma de 100 milioane de USD intr-un fond de investitii din strainatate, cu care a negociat o rata anuala minima de profit de 7%, de unde si suma de 7 milioane de USD care asigura bugetul anual al Fundatiei.

Este, cum spuneam, un mecanism care asigura finantare celor mai multe fundatii din America, pe cand in Romania exista, din cate stiu, doar 2 fundatii finantate in acest mod – Fundatia pentru Parteneriat din Miercurea Ciuc si noi. Si spun asta pentru ca exista multe proiecte frumoase, sunt oameni inimosi si organizatii extraordinare in Romania dar cele mai multe dintre acestea se zbat mereu pentru fonduri. Obtin fonduri pentru un proiect si cand il incheie pe acesta deja se intreaba de unde sa mai faca rost de fonduri pentru urmatoarele. Asta face ca societatea civila din Romania sa nu fie sustenabila pe termen lung.

Aici intervine si viziunea pe care statul, in ansamblul sau, o are asupra societatii civile. Sunt tari in lume in care statul incurajeaza foarte puternic dezvoltarea societatii civile. Din punctul meu de vedere, societatea civila din Romania are nevoie de vizibilitate pentru ca e nevoie sa se vada si lucrurile bune care se intampla in jurul nostru dincolo de scandaluri si violenta. In plus, cred ca este nevoie de un nivel mai ridicat de educatie a publicului in ce priveste spiritul filantropic. Trebuie sa ne gandim ca societatea civila suntem si noi si deci trebuie sa ne implicam si noi, in masura in care avem fiecare posibilitatea. De altfel, acesta este un comportament pe care noi incercam sa-l promovam.

“Inventeaza-ti Viitorul!” si poti vedea “Orizonturi Deschise”

MarkMedia.ro: Care sunt categoriile de public tinta carora va adresati si prin ce programe faceti acest lucru?

Tincuta Apateanu: Publicul tinta principal este format de tinerii cu varste intre 14-25 de ani; acestia sunt beneficiarii directi ai celor 2 programe principale de burse (elevi de liceu, studenti, masteranzi si cativa doctoranzi, care pot depasi varsta de 25 ani).

Astfel, prin programul “Inventeaza-ti Viitorul!” oferim 5.000 de burse elevilor de liceu si 500 de burse studentilor. Bursele sunt de 2 tipuri: de merit (medii generale peste 9 in ultimii 2 ani) si de venit (venituri sub 400 lei pe membru de familie). Aproximativ 65% dintre candidatii pentru aceste burse provin din mediul rural. Nu sunt eligibili insa tinerii care, desi nu au o situatie materiala buna, nu au nici o inclinare deosebita catre invatatura.

Foarte curand – pe 18 iulie – vom anunta cei 5.000 de bursieri selectati pentru anul scolar care urmeaza, iar pe 1 octombrie vom anunta pe cei 500 de beneficiari ai burselor pentru studii universitare.

Prin cel de-al doilea program – intitulat “Orizonturi Deschise” – oferim 100 de burse, in valoare de 15.000 USD fiecare, tinerilor care doresc sa urmeze studii de master sau doctorale in strainatate, la universitati de top din lume. De fapt, acesta este unul dintre cele mai importante criterii de evaluare a aplicatiilor – rank-ul universitatii in topurile de profil.

La acest criteriu de evaluare se adauga desigur rezultatele obtinute pe parcursul educational al celui care aplica si, de asemenea important, modul in care tanarul isi motiveaza candidatura la bursa de studii. Prin ce va ajuta el societatea romaneasca atunci cand se va intoarce? Aplicantii trebuie sa ofere un raspuns consistent la aceasta intrebare.

Anul acesta, programul ne ofera deja mari satisfactii intrucat avem candidaturi mult mai bune decat la prima editie; avem un numar mare de candidati care doresc sa studieze la Harvard, Oxford, Cambridge. Pe 18 iulie, vom anunta pe site-ul nostru si castigatorii acestor burse pentru anul universitar care urmeaza.

Ceea ce este important de retinut este ca beneficiarii burselor “Orizonturi Deschise” trebuie sa demonstreze rezultate bune la finele anului de studiu pentru a-si asigura continuarea bursei pentru anul/anii urmatori. Mai concret, li se cere sa se situeze printre primii 35% din punct de vedere al rezultatelor. Dar bursierii nostri sunt buni si asta nu este o problema pentru cei mai multi dintre ei. De asemenea, beneficiarii burselor se obliga, prin contractul pe care il semneaza, sa se intoarca pentru a lucra in tara dupa finalizarea studiilor. Acest lucru inseamna ca societatea romaneasca va avea de castigat.

Aici va pot spune ca lucram la o platforma online menita sa conecteze absolventii de studii in strainatate cu angajatorii de top din Romania, tocmai pentru a facilita integrarea primilor pe piata muncii din Romania dupa ce se intorc in tara. In plus, am demarat o colaborare cu Liga Studentilor Romani in Strainatate, o organizatie extraordinara care s-a infiintat anul acesta si are deja cca 1800 de membri. Am fost foarte placut impresionata sa aflu de la acesti tineri scoliti in strainatate ca dupa terminarea studiilor vor sa se intoarca in Romania pentru a reconstrui societatea. Cred ca este extraordinar faptul ca ei vor sa se intoarca in tara si, mai mult, din discutiile cu ei am inteles ca nici macar nu au asteptari de mii de euro in ce priveste salariile pe care le-ar putea obtine venind sa lucreze in Romania. Ei stiu ca mai intai trebuie sa se integreze, sa inceapa de la o pozitie de new entry platita ca atare, sa evolueze si sa demonstreze ceea ce pot si ceea ce stiu; abia atunci se asteapta sa urce pe alte poziii. Si exista companii care ofera astfel de planuri de dezvoltare personala.

MarkMedia.ro: Au fost atinse obiectivele urmarite de cele 2 programe de burse destinate elevilor, studentilor si masteranzilor?

Tincuta Apateanu: Nu numai ca au fost atinse, ci au fost cu mult depasite. Pentru “Inventeaza-ti Viitorul!” aveam 5.500 de burse disponibile in primul an (ca in fiecare an de altfel) si ne-am gandit ca, fiind primul an, poate ca nu vom reusi sa comunicam suficient astfel incat sa primim atatea candidaturi. Ei bine, am avut 21.000 de candidaturi depuse si a fost foarte dificil sa alegem din acestea doar 5.500 de bursieri.

In privinta programului “Orizonturi Deschise”, am oferit si anul trecut, ca si anul acesta, un numar de 100 de burse anual, iar candidati am avut 395, in 2008 si 448, in 2009. Anul acesta am observat, cum spuneam, un salt care pe noi ne bucura foarte mult – cresterea numarului de candidaturi pentru studii la universitati de prestigiu, precum Harvard, Oxford, Cambridge. Acesta este un indicator foarte important pentru ca aceste universitati sunt extrem de selective si ca sa intri acolo trebuie sa fii foarte bun.

“Educatia Merita!” si in satele cele mai sarace din Romania

MarkMedia.ro: Ce alte categorii de beneficiari mai sunt vizati de programele Fundatiei Dinu Patriciu?

Tincuta Apateanu: Ca public secundar pot mentiona copiii de varsta prescolara, dar si profesorii.
Prin programul nostru “Educatia Merita!” mergem in satele cele mai sarace din Romania si finantam reconstruirea scolilor sau gradinitelor, dotarea bibliotecilor si laboratoarelor, dotarea cu materiale didactice etc. Sunt foarte multe sate sarace din Romania in care institutiile de invatamant se confrunta cu deficiente majore de spatiu, de dotari samd. Am fost foarte des pe teren si am gasit situatii incredibile: scoli care functioneaza in 2 camere dintr-o casa batraneasca, scoli care nu au un sistem de incalzire, scoli care nu numai ca nu au un calculator dar nu au nici macar un casetofon.

Este cazul scolii din satul Tufanu, un loc aparte din judetul Arges, unde traieste comunitatea cea mai saraca pe care am intalnit-o in Romania in toate deplasarile noastre de pana acum. Prima data am fost acolo anul trecut de Craciun, iar apoi ne-am propus sa investim mai mult pentru ca este nevoie. Am inceput prin a organiza o scoala de vara pentru acei copii si probabil tot anul acesta vom reconstrui si scoala din sat.

De cele mai multe ori, cazurile de acest gen sunt descoperite de noi, dar sunt si situatii in care aflam despre ele de la colaboratori ai nostri sau chiar din media. Spre exemplu, intr-o dimineata de sambata foarte devreme ma uitam la tv si am vazut un reportaj despre o mama din Vaslui cu 8 copii; toti cei 8 copii abandonasera scoala din lipsa de posibilitati materiale. Atunci am pus mana pe telefon, am facut rost de contactul reporterului local care realizase materialul si colega noastra care se ocupa de programul “Educatia Merita!” s-a dus acolo. I-am convins pe toti sa reia scoala.

Apoi, am gasit un caz care era mentionat pe un blog, despre un tanar care trebuia sa dea bacalaureatul dar tocmai in perioada aceea fusese evacuat din casa impreuna cu familia in urma retrocedarii casei. Nu avea cum sa invete stand afara, in ploaie, si atunci ne-am gandit sa-l ajutam. Am zis ca ii platim chiria pe un apartament timp de 1 an ca sa aiba conditii sa invete si daca va lua bac-ul si va reusi si la facultate ne oferim sa-l ajutam si anul urmator. Am rugat bloggerul respectiv sa-mi dea contactul si am facut acest lucru.

MarkMedia.ro: Din cele de mai sus, reiese ca aveti o deplina libertate de decizie in ce priveste alocarea de fonduri pentru sprijinirea educatiei copiilor si tinerilor prin acest program.

Tincuta Apateanu: Da, din fericire avem si acesta este meritul domnului Patriciu. Mai concret, noi avem programele mari cu bugete standard si destinatie precisa, dar pe langa acestea, avem si fonduri disponibile pentru situatii de urgenta. Avem in fiecare luna un buget la care putem apela tocmai pentru a reactiona rapid ca sa rezolvam unele nevoi speciale si sa stiti ca am intalnit nenumarate nevoi de acest gen. In plus, trebuie mentionat ca periodic monitorizam si situatia acelor tineri care au aplicat anterior in programul “Inventeaza-ti Viitorul!” si care din diferite motive au fost respinsi in prima faza. Daca vorbim de copii cu situatie materiala dificila si care si-au imbunatatit anul urmator performanta scolara putem interveni sa-i ajutam gratie fondurilor amintite mai sus.

Nu spunem NU unei intiative care are legatura cu educatia

MarkMedia.ro: Ati amintit si profesorii, care ar fi o alta categorie vizata de programele dvs. Care sunt modalitatile in care ii puteti sprijini pe acestia?

Tincuta Apateanu: Asa este si in acest sens va voi da o informatie in premiera. Lucram acum la un nou proiect dedicat profesorilor, pe care il vom comunica in perioada care urmeaza. Dorim sa introducem in Romania o specializare in didactica si pedagogie. Mai concret, in colaborare cu Fundatia Codecs pentru Leadership, pregatim un proiect pentru un Master in Education. In alte tari, studentii de la diferite facultati, cum ar fi Matematica, care doresc sa devina profesori au ca prima specializare diploma BA in Education si apoi un Master in Education. In Romania, studentii care doresc sa devina profesori au la dispozitie doar un modul pedagogic optional, care are o serie de minusuri.

Noi dorim ca acest Master in Education sa fie bazat atat pe teorie cat si pe practica, care sa se realizeze in parteneriat cu institutiile respective de invatamant. Vrem sa aducem manuale cu traditie din strainatate precum si specialisti cu experienta in sisteme educationale.

Daca ma intrebati de fonduri, va pot spune ca, slava domnului, acestea nu ne lipsesc in acest moment asa ca putem sa dezvoltam un astfel de proiect pe care noi il consideram unul transformational. Prin aceasta intelegem ca in sistem vor intra profesori foarte bine pregatiti.

Pentru a sprijini profesorii, avem in vedere de asemenea si sustinerea unor proiecte punctuale dezvoltate impreuna cu elevii si derulate in scoala sau in comunitatea lor. Am avut multe astfel de cereri si foarte multe dintre ele sunt satisfacute in acest moment.

Important este ca noi suntem flexibili si ca nu spunem NU din start unei intiative care are legatura cu educatia. Daca are legatura cu educatia, atunci o vom lua in considerare.

Dorim sa promovam valorile din domeniul educatiei

MarkMedia.ro: De curand, ati lansat un nou proiect – competitia Gala Premiilor in Educatie. Procesul de inscriere a propunerilor in aceasta competitie este deja deschis, iar membrii juriului au fost si eianuntati foarte recent. Ce tip de propuneri sunt eligibile in aceasta competitie si care sunt criteriile de selectie?

Tincuta Apateanu: Sunt 9 categorii de premii si pentru fiecare in parte am dezvoltat impreuna cu juriul cate un set de criterii de eligibilitate si unul de criterii de evaluare. Acestea se pot vedea in detaliu pe site-ul nostru. Acceptam in concurs oameni, proiecte si organizatii care au avut un impact pozitiv semnificativ asupra sistemului educational din Romania. Criteriile de evaluare se refera mai putin la lucruri precum vechime in munca, numar de olimpici sau note.

Urmarim in primul rand implicarea in comunitate, dezvoltarea de proiecte impreuna cu elevii si studentii, folosirea unor metode moderne de predare. Spre exemplu, in cazul profesorilor apreciem in mod deosebit investitii facute in dezvoltarea personala si aici ma refer in mod special la initiative menite sa puna profesorul la curent cu noile descoperiri din domeniul sau de specializare; pot fi cursuri de specializare/dezvoltare, carti, conferinte la care participa. Pe de alta parte, mai punem accent pe metode moderne de predare, interactive, dezvoltarea impreuna cu elevii si studentii de proiecte ce urmaresc beneficii pentru comunitate si chiar proiecte in parteneriat cu ONG-uri.

MarkMedia.ro: Ce criterii ati avut in vedere cand ati ales membrii juriilor pe fiecare sectiune a competitiei?

Tincuta Apateanu: Initial am pornit de la un juriu format din 9-10 persoane. Dupa cateva zile de la anuntarea competitiei am constatat ca avem deja multe inscrieri si ne-am gandit ca membrii juriului vor fi prea putini pentru volumul de munca ce se preconizeaza. Ca urmare, am decis sa extindem numarul de membri. Trebuie sa precizez aici faptul ca toti acestia s-au implicat pro-bono in aceasta activitate si le multumim inca o data pentru asta. In ce priveste criteriile de alegere a juriului, va pot spune ca am ne-am dorit sa avem reprezentati toti stakeholderii din domeniul educatiei. Si anume: companiile care dezvolta programe pe educatie, jurnalisti care acopera domeniul educatiei, reprezentanti ai elevilor si studentilor, ai organizatiilor neguvernamentale si ai Ministerului Educatiei.

MarkMedia.ro: Dincolo de premiile atractive pe care le-ati anuntat, va propuneti o sarcina dificila – aceea de a desemna Profesorul anului, Elevul anului, Studentul anului, Scoala anului, Facultatea anului etc. Cum va putea fi eliminat factorul pur subiectiv din aceasta evaluare complexa, tinand cont de diferentele posibile intre esenta diferitelor candidaturi?

Tincuta Apateanu: Va voi raspunde foarte sincer si uman daca vreti. Intr-un astfel de domeniu nu exista criterii 100% obiective si neatacabile. Pana la urma, daca ne gandim la Profesorul anului, vorbim de valoarea unui om si probabil ca nu vom putea exclude unele mici elemente subiective. Dar noi asiguram aceasta obiectivizare in primul rand prin numarul membrilor juriului.

O sa adaug aici faptul ca am avut nenumarate discutii, inclusiv cu membrii juriului, in scopul de a obiectiviza aceasta evaluare incepand chiar cu modul in care am structurat competitia. Cele 9 categorii sunt rezultat al acestor discutii si al dezbaterii in jurul ideii cum sa facem sa nu comparam mere cu pere. Dar dincolo de asta, e clar ca aceasta editie va fi doar prima; e posibil sa facem greseli, e posibil sa avem contestatii. Vom invata cu siguranta din aceasta experienta si cand spun asta ma gandesc chiar ca poate, pe viitor, vom extinde competitia astfel incat sa nu avem doar o editie nationala ci mai multe editii regionale. Poate vom face Gala Premiilor in Educatie pe Moldova, pe Transilvania, Muntenia samd, astfel incat sa nu ajungem in situatia de a avea un profesor extraordinar in fiecare dintre aceste regiuni si noi sa premiem pe unul singur.

Ceea ce ne dorim este sa demonstram o maxima transparenta. Criteriile de evaluare, membrii juriului, toate celelalte informatii asociate sunt sau vor fi facute publice. Oricine va putea sa ne sune si noi sa-i spunem ce observatii a avut juriul referitor la aplicatia sa.

Pana la urma,cred ca ceea ce conteaza este ca suntem bine intentionati; noi dorim de fapt sa promovam valorile din domeniul educatiei si sa le oferim recunoastere.

MarkMedia.ro: Din bugetul anual de 7 milioane USD, ce cota are alocata fiecare dintre programele mentionate?

Tincuta Apateanu: Programul “Inventeaza-ti viitorul” beneficiaza de cota cea mai importanta de buget – cca 4.300.000 USD (peste 50% din total) si motivul este evident – acest program ofera cel mai mare numar de burse, 5500. “Orizonturi deschise” are un buget de 1.500.000 USD pe an. In Gala Premiilor pentru Educatie investim 200.000 USD.

Peste 20.000 de bursieri in 5 ani

MarkMedia.ro: Cati tineri estimati sa fi beneficiat de sprijinul Fundatiei Dinu Patriciu la finele primilor 5 ani de activitate a acesteia?

Tincuta Apateanu: Ceea ce pot aproxima este numarul bursierilor si acesta ar fi de peste 20.000. Ma refer asadar doar la bursieri pentru ca nu pot fi sigura acum decat in ce priveste aceasta categorie. Dar pe langa ei, vor fi mult mai multi care vor fi beneficiari in programe de genul “Educatia merita” sau “Gala Premiilor in Educatie”; sunt multi copii carora le imbunatatim conditiile de activitate in scoli, sunt multi cei carora le dam calculatoare, plus cei care se vor inscrie in Gala Premiilor in Educatie etc.
De pilda, va pot spune ca in primul an – pe langa cei 5600 de bursieri, mai sunt 15 scoli pe care le-am renovat, mai sunt 200 de copii intrati in proiectul “Sponsorizeaza un copil” si tot asa…

Ma astept la foarte multe lucruri frumoase de la absolventi de Harvard, Oxford sau Cambridge

MarkMedia.ro: Ce pozitii credeti ca vor ocupa acesti tineri in societatea romaneasca la vremea cand vor fi absolvit studiile, peste 5-10 ani?

Tincuta Apateanu: Multi dintre bursierii nostri plecati acum la master sau doctorat in strainatate si cu care noi tinem legatura ne-au scris ca la intoarcerea in Romania vor sa intre in institutii publice, sa se implice in reforme, sa schimbe politici si mentalitati.. si noi ii incurajam in acest sens. Mergand la studii in strainatate, acesti tineri se confrunta cu alta cultura, cu alte reguli, cu alte mentalitati si isi doresc sa implementeze aceste lucruri la ei acasa. Practic, ei isi doresc sa schimbe lumea, daca e sa folosim cuvinte mari.. Si asteapta de la noi sa ii sustinem…

Rolul nostru este probabil acela de a le facilita ulterior, la intoarcerea in Romania, comunicarea cu diverse institutii sau companii, de a le deschide o poarta, dupa care trebuie sa zboare singuri.
Dar e cert ca sunt oameni care vor ocupa pozitii cheie, fie ca vor dezvolta o afacere, fie ca se vor angaja intr-o companie de top sau intr-o institutie importnta. Eu personal ma astept la foarte multe lucruri frumoase de la absolventi de Harvard sau Oxford.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*